مصرف انرژی در خانه‌ها برابر کل صنایع اروپا/ تبدیل به بزرگترین واردکننده گاز دنیا می‌‌شویم


به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حمید کاتوزیان در سمپوزیوم ایران 1404 با اشاره به تلاش های مجلس شورای اسلامی برای بهینه کردن مصرف سوخت افزود: در این راستا اقدام به تدوین طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی شد که پس از یک سال تلاش این طرح در قالب 75 ماده به تصویب رسید.


رئیس پژوهشگاه صنعت نفت این قانون را یکی از مترقی ترین قوانین جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و اظهار داشت: برای اجرای این قانون نیاز به تدوین آیین نامه های متعددی بود که از دولت خواسته شد تا نسبت به تدوین این آیین نامه ها اقدام کند که متاسفانه این اقدام انجام نشد.


وی ادامه داد: در آن زمان  اعلام شد که قانون بد اجرایی نمی شود و این گفته به معنای آن بود که علیرغم تصویب رسمی یک قانون با تشخیص مصلحت یک فرد اجرایی نشد و زیر پا گذاشته شد.


کاتوزیان تلاش برای تدوین طرح شدت انرژی و بهینه سازی انرژی را از دیگر اقدامات مجلس در آن زمان نام برد و خاطرنشان کرد: در آن زمان افزایش شدت مصرف انرژی یکی از دغدغه های اصلی کشور بود چرا که مصرف انرژی بسیار بالا ولی راندمان آن پایین بود. 


رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که 50 درصد انرژی در بخش خانگی تلف می شود، ادامه داد: علاوه بر این 3.4 درصد خودروها تک سرنشین و دو سوم سوخت نیروگاه ها بدون داشتن راندمان مناسب از بین می رود.


وی راندمان برخی از نیروگاه ها را 13 درصد ذکر کرد و ادامه داد: این در حالی است که متوسط راندمان نیروگاهی در دنیا 60 تا 70 درصد است.


وی با تاکید بر اجرایی شدن سند راهبردی انرژی در کشور تاکید کرد: در صورتی که این سند اجرایی نشود وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند و حتی بر اساس نتایج مطالعات به دست آمده تا سال 1404 تبدیل به بزرگترین مصرف کننده گاز در دنیا خواهیم شد.


دبیرکل سومین سمپوزیوم ایران 1404 اضافه کرد: با ادامه روند مصرف تا سال 1404 به طور روزانه 2.5 میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود که اگر این روند اصلاح نشود تبدیل به بزرگترین وارد کننده گاز در دنیا می شویم.


وی همچنین با انتقاد از شدت مصرف در بخش خانگی توضیح داد: بر اساس آمارهای موجود میزان مصرف گاز در بخش خانگی معادل کل مصرف گاز در بخش صنایع اروپا است.


کاتوزیان اصلاح این وضعیت را اجرای سند راهبردی انرژی دانست و یادآور شد: با اجرای این سند و همکاری دستگاه های اجرایی و مردم قادر به حل این مشکل خواهیم بود ضمن آن که یکی از راه های تنظیم رفتار مصرف کنندگان گوشزد کردن مداوم وضعیت مصرف انرژی در کشور است.

پایگاه جامع علوم اطلاعات،منبع خبر:مهر-دانش و فناوری

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.