نگاهی به کارنامه احمد مسجدجامعی و محمود کلاری در “فرهنگ و سینما”

به گزارش خبرنگار مهر، دویست و سی هفتمین شماره از ماهنامه “فرهنگ و سینما” علاوه بر مرور سینمای محمود کلاری و بررسی مدیریت احمد مسجد جامعی در دوران حضورش در وزارت ارشاد، نگاهی به مجموعه های دختران، دکستر، مردگان متحرک، بدبیاری و بازی های تاج و تخت دارد.

 
در بخش نخست از این ماهنامه قسمت پنجم از مجموعه یادداشت های سردبیر با عنوان “مطبوعات مستقل و مولف” منتشر شده است. در شماره‌های پیشین از این مجموعه یادداشت‌ها، جایگاه اعتباری نشریات مستقل و مولف و به طور کلی نشریات و مطبوعات کشور در شرایط کنونی مورد بررسی قرار گرفته بود.

 
رونمایی از مجموعه “فرهنگنامه اسارات و آزادگان” کاری از مسعود ده‌نمکی با عنوان “تقدیم به آزادگان قهرمان” از دیگر مطالب منتشر شده در این ماهنامه سینمایی است. در ادامه گزارش این مراسم گفتگویی با مسعود ده‌نمکی انجام شده است و این کارگردان در بخشی از صحبت های خود درباره “فرهنگنامه اسارات و آزادگان” چنین گفته است: بیست سال از عمرم را صرف پژوهش این مجموعه کرده‌ام.

 
در بخش “رهگذر سینما” که یکی از بخش‌های تازه وارد به این ماهنامه سینمایی است، پرویز صمدی‌مقدم منتقد و سردبیر “فرهنگ و سینما” درباره اهالی سینما و خاطراتی که از آنها می‌داند مطرح می‌کند. در شماره‌های گذشته از این مجموعه نگاهی به کارنامه بهروز افخمی، ناصر تقوایی، عزت‌الله انتظامی و علی جنتی وزیر ارشاد شده بود و نگارنده در این شماره سراغ محمود کلاری و احمد مسجدجامعی رفته است.

 
در بخشی از مرور سینمای محمود کلاری فیلمبردار صاحب‌نام سینمای ایران چنین آمده است: کلاری کسی است که هرگز از حرف زدن واهمه ای نداشته، ادا و اطوار در نیاورده، از احوال شخصیتی متلون و فریبنده به دور بوده و رفتارهای ناشایست بعضی تاره به دوران رسیده‌ها را هرگز از خود نشان نداده است.

 
همچنین در بخش دیگری از “رهگذر سینما” نگارنده درباره احمد مسجدجامعی چنین نوشته است: با شناخت و بررسی سوابق احمد مسجد جامعی می توان او را مدیری خلاق و طراح دانست. اما او در سال‌های آغازین فعالیت خود بنابر تعریف ما سینمایی‌ها به عنوان تئوریسین فرهنگی و سیاستگذار شاخص مطرح نبود.

 
گفتگو با امیر سماواتی تهیه‌کننده “دربند” با عنوان “ارزش های اخلاقی جای خود را به ارزش های اقتصادی داده اند”، بررسی سینمای تجربی، آوانگارد و زیرزمینی، جنبش امپرسیونیستی سینمای فرانسه و … از دیگر مطالب منتشر شده در این شماره از ماهنامه “فرهنگ و سینما” است.

 

پایگاه جامع علوم اطلاعات،منبع خبر:مهر-فرهنگ و هنر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.